На шляху до створення резервного фонду нафти і нафтопродуктів

П’ятниця, 20 Жов 2017

На шляху до створення резервного фонду нафти і нафтопродуктів

На шляху до створення резервного фонду нафти і нафтопродуктів

19 жовтня відбулося публічне обговорення пропозицій Робочої групи Держрезерву по створенню стратегічних запасів сирої нафти і нафтопродуктів, зобов’язання, які взяла на себе Україна в рамках імплементації Евродирективы 2009 року.

На зустріч були запрошені європейські партнери України, представники Міненерговугілля, Енергетичного співтовариства, експерти паливного ринку, Нафтогазової Асоціації.

Формування мінімального рівня запасів на випадок форс-мажорних ситуацій — одне з актуальних завдань у сфері забезпечення національної безпеки країни. У рамках цього проекту до кінця 2022 року необхідно забезпечити наявність не менше 2 млн. т сирої нафти і нафтопродуктів, обсяг розрахований на задоволення внутрішніх потреб країни протягом 90 днів. При цьому потужності самого Держрезерву можуть забезпечити зберігання лише половини цього обсягу.

Держрезерв розглядає два варіанти залучення коштів для створення системи стратегічного запасу. Часткове фінансування необхідних процедур буде відбуватися за рахунок підвищення акцизних ставок на пальне, або за рахунок учасників ринку.

Варто зазначити, що компанії, які входять до складу Нафтогазової Асоціації, в цілому з розумінням ставляться до необхідності створення стабілізаційного запасу і готові нести додаткові витрати. Але наполягають на розгляді кількох важливих моментів.

Зокрема, плани держави не повинні призвести до викривлення конкуренції на ринку. У легальних операторів є побоювання, що додаткове фінансове навантаження буде покладено лише на частину гравців роздрібного сектора, що поставить їх в невигідні умови порівняно з іншими компаніями.

У Нафтогазовій Асоціації також попереджають, що збільшення ставок акцизу на паливо може привести не тільки до чергового подорожчання бензину і дизельного палива, що викличе негативну реакцію з боку споживачів, але і посилить вже існуючий дисбаланс між акцизами на LPG та світлі нафтопродукти. Ці наслідки не оздоровлять ринок, а сприятимуть подальшому порушенню диспропорції між темпами зростання окремих секторів ринку нафтопродуктів, скорочення попиту на бензин, створять додаткові «зручності» для тіньових гравців.

Також важливо передбачити, щоб запаси палива були рівномірно розподілені по території України, та в разі виникнення надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру логістичні проблеми не завадили ефективно скористатися цими запасами.

Таким чином, яка б модель не була обрана, необхідно підійти до вирішення питання зважено, з урахуванням принципів справедливого і прозорого ціноутворення, розробити відповідні законодавчі норми та гарантії, які не стануть черговою перешкодою на шляху економічного розвитку країни.

додайте свій коментар