Для проведення спецрозслідування щодо імпорту нафтопродуктів немає підстав

Вівторок, 10 Кві 2018

Для проведення спецрозслідування щодо імпорту нафтопродуктів немає підстав

Для проведення спецрозслідування щодо імпорту нафтопродуктів немає підстав

Для проведення спецрозслідування щодо імпорту нафтопродуктів, згідно заяви нафтопереробного заводу «Укртатнафта», немає підстав, а реалізація вимог підприємства призведе до монополізації ринку, руйнування стабільної системи нафтопродуктозабезпечення і зростання цін для споживачів. 

Практично неминучим стане призупинення торговими партнерами України своїх зобов’язань в СОТ (наприклад, шляхом підвищення імпортних мит) стосовно основним експортним позиціям України — металургійної та аграрної продукції. Про це 10 квітня 2018 року сторони заявили учасники прес-конференції «Обмеження імпорту нафтопродуктів: наслідки для споживачів, держави і ринку».

Партнер юридичної фірми Sayenko Kharenko Анжела Махінова звернула увагу на численні невідповідності заяви «Укртатнафти» із законодавством України та правилами Світової організації торгівлі.

«Для проведення спеціального розслідування повинні бути дотримані одночасно як мінімум шість умов. Ключовим є факт раптового, значного, недавнього і різкого зростання імпорту, обумовлений непередбаченими обставинами. Проаналізувавши заяву „Укртатнафти“, можна зробити однозначний висновок про те, що практично всі необхідні умови не дотримані», — заявила Анжела Махінова. — «Немає непередбачених обставин для зростання імпорту — не може бути розслідування і, тим більше, не може йти мова про попередні або остаточні спеціальні заходи. Це є прямим порушенням правил СОТ ».

На думку юриста, ініціювання даного спеціального розслідування на підставі запропонованої в заяві аргументації з подальшим введенням спеціальних заходів, швидше за все, завершиться черговим суперечкою в СОТ, який з дуже великою ймовірністю буде програний України.

«Укртатнафта» просить ввести одночасно і квоти, і мита, що не допускається законодавством України, згідно з яким можливе застосування або квот, або мит. Більш того, запропонований механізм розрахунку квот не відповідає законодавству України і правилам СОТ, а також принципу поступової лібералізації заходів «, – зазначила А.Махінова.

Директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн повідомив, що в останні три роки спостерігається зростання поставок і частки ринку українських виробників з паралельним зниженням імпорту нафтопродуктів.

«Ми очікуємо, що в 2018 році сумарна частка Кременчуцького НПЗ і Шебелинського ГПЗ на ринку бензинів досягне 50%, тобто виросте за три роки в півтора рази. Частка ринку дизельного палива у внутрішніх виробників також зростає, але залишається незначною через малу глибину переробки і недостатнього завантаження сировиною », – заявив експерт.

В силу цих причин українські НПЗ будуть не в змозі забезпечити ринок дизпаливом в тих обсягах, які вказані в заяві про проведення спецрозслідування. За розрахунками «Консалтингової групи А-95», в розпал сезонного попиту дефіцит дизельного палива буде досягати 30% ринку, що змусить імпортувати додаткові обсяги понад квоти зі сплатою 30% -го мита, що пропонує ввести «Укртатнафта».

«Будь-які квоти означають зникнення конкуренції серед постачальників, а значить — зростання цін. У пікові періоди „Укртатнафта“ буде не в змозі забезпечити заявлені 30-40% ринку ДП, почнеться імпорт з митом, яке в поточних цінах додасть $ 200 / т або більше 5 грн / л у роздрібній мережі », – заявив С. Куюн.

Президент Нафтогазовій Асоціації України (НАУ) Дмитро Кулик висловив упевненість, що падіння переробки нафти в Україні викликане не засиллям імпорту, а відсутністю необхідних інвестицій в модернізацію НПЗ. Спочатку це призвело до відставання за якістю українських нафтопродуктів, а згодом — до негативної економіці їх виробництва.

«Зростання імпорту з 2005 року виник у відповідь на брак українських нафтопродуктів, який був вихід, зупиняти заправки? У 2017 році, коли внутрішнє виробництво зросло, імпортні поставки бензину знизилися на 18% », – заявив президент НАУ Дмитро Кулик.

У НАУ не бачать ніяких бар’єрів для подальшого нарощування переробки нафти в Україні і всіляко вітають перспективу її збільшення. Окремі члени Асоціації в 2017 році почали постійні закупівлі українських нафтопродуктів. Найбільшим попитом користується шебелинське паливо, яке реалізується на відкритих торгах, як за разовими, так і «формульним» контрактами. Тим часом, від роботи з «Укртатнафтою» багатьох покупців відштовхує відсутність прозорої системи реалізації і гарантій поставок.

Сергій Біленький, голова всеукраїнського об’єднання обласних організацій роботодавців підприємств металургійного комплексу «Федерація металургів України» в ході прес-конференції заявив, що необдумані рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі завдадуть подвійний удар по ключовим галузям українського експорту. З одного боку, введення квот спровокує зростання цін і збільшення собівартості металургійної продукції, а з іншого — ускладнить їх експорт. Торгові партнери у відповідь введуть санкції перш за все щодо ключових експортних позицій України — аграрному та металургійному експорту, впевнені С.Біленький.

Шляхами виходу нафтопереробної галузі з кризи учасники прес-конференції бачать продовження боротьби держави з контрабандою та фальсифікатом, зниження портових зборів для здешевлення імпорту сировини та експорту нафтопродуктів, посилення ролі держави в управлінні найбільшими нафтогазовими активами — «Укрнафти» та «Укртатнафти», а також створення прозорої системи реалізації нафтопродуктів «Укртатнафти».

додайте свій коментар