Дмитро Кулик: «Ринок прискорено рухається в тінь»

Середа, 5 Вер 2018

Дмитро Кулик: «Ринок прискорено рухається в тінь»

Дмитро Кулик: «Ринок прискорено рухається в тінь»

20 серпня Дмитро Кулик залишив пост Президента Нафтогазової Асоціації України (НАУ). Дмитро залишає Асоціацію за власним бажанням у зв’язку із сімейними обставинами. Наразі йдуть пошуки кандидата на пост Президента Нафтогазовій Асоціації України.

Кандидатури будуть запропоновані учасниками НАУ до наступних загальних зборів членів асоціації, які призначені на вересень 2018. Маючи великий досвід роботи в управлінні великими активами паливного ринку, Дмитро підняв активність головного органу лобіювання інтересів ринку на якісно новий рівень.

Команда Нафтогазової Асоціації України бажає Дмитру міцного здоров’я, сімейного благополуччя, творчого натхнення, реалізації нових ідей та масштабних проектів!

Enkorr вдалося дізнатися про те, в яких напрямках і як буде діяти Асоціація в перехідний період і які завдання стоятимуть перед приймачем.

20 серпня Дмитро Кулик покинув пост глави Нафтогазовій Асоціації України (НАУ). За неповні два роки його роботи найбільше галузеве об’єднання помітно змінилося як структурно, так і кадрово. enkorr зустрівся з Куликом, щоб підвести підсумки і визначити, які ключові завдання доведеться вирішувати новому керівникові НАУ.

еnkorr: Чим викликаний ваш раптовий відхід з поста глави Асоціації?

Д. Кулик: У причинах мого відходу немає ні політики, ні інтриг. Все набагато простіше: я став перед вибором сім’я або робота, вибір був очевидний.

еnkorr: Які досягнення НАУ за час своєї роботи ви могли б виділити?

Д. Кулик: Однією з ключових новацій стала нова структура асоціації. Раніше вона була вертикальною — президент, віце-президент, начальник відділу і т.д. Ми зробили її горизонтальною і перейшли до проектного управління в рамках комітетів. До мого приходу існував тільки Технічний комітет, сьогодні за ініціативою учасників асоціації були створені такі комітети: з розвитку конкуренції, з податкової і митної політики, з питань розвитку, будівництва та експлуатації з підкомітетом з якості палива, нормативно-правовий комітет для правового аналізу законодавчих ініціатив . Також з’явився комітет з міжнародних зв’язків та зв’язків з громадськістю.

Ми відмовилися від емоційної критики влади і прийшли до стриманої конструктивної взаємодії, що не виключало жорстку позицію щодо деяких питань, зокрема, блокування імпорту зрідженого газу Службою безпеки України та обговорення законопроекту по біокомпонентам, підготовленого Держенергоеффектівностью.

Доказом нашої ефективності стало відхилення ініціативи «Укртатнафти» щодо обмеження імпорту нафтопродуктів шляхом введення квот, що активно обговорювалося цієї весни. Нам вдалося об’єднати зусилля бізнесу та споживачів, щоб відстояти диверсифіковану модель забезпечення ринку. Рада підприємців при Кабміні, «Українська Аграрна Конфедерація», «Український клуб аграрного бізнесу», «Федерація металургів України», Об’єднання підприємств «Укрметалургпром», юристи, експерти з різних галузей — це була напружена і цікава робота. Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі прислухалася до нашої думки, відмовивши «Укртатнафті» у введенні квот на імпорт палива і проведенні розслідування. Але вважаю за необхідне зазначити: ми не проти українських НПЗ, навпаки, всіляко підтримуємо їх розвиток, тільки без шкоди для ринку і споживача. Конструктивний настрій учасників асоціації підтверджує той факт, що недавно ми підтримали пропозицію «Укртатнафти» щодо збалансування акцизів на бензин, ДТ та скраплений газ.

Ще одне досягнення — ліквідаця загрози нелегальної мережі торгівлі скрапленим газом в Києві. 350 точок продажів зникли з міста менш ніж за місяць. Висловлю свою особисту думку, що ця реформа міського голови Віталія Кличка і його команди найзначніша.

еnkorr: Ключовим напрямок роботи НАУ є взаємодія з Антимонопольним Комітетом України. Як оцінюєте цей вектор?

Д. Кулик: Відносини між учасниками будь-якого ринку і АМКУ завжди непрості. Не можу сказати, що нам вдалося у всьому досягти взаєморозуміння, я як і раніше не бачу якоїсь чіткої послідовності в діях регулятора. Головним досягненням стало підписання з АМКУ меморандуму, мета якого побудова ефективного діалогу, забезпечення об’єктивності і неупередженості досліджень ринку палива, і недопущення ущемлення інтересів споживачів. Також є домовленість про проведення силами учасників НАУ програмно-апаратного комплексу, який обробляє оперативну звітність компаній за цінами на нафтопродукти.

Тепер про проблеми. Ми чекаємо винесення рішення за звинуваченнями АМКУ в нашу адресу про нібито перешкоджання в проведенні перевірки НАУ. Я вважаю це абсурдом. Мова про намір співробітників АМКУ отримати доступ до електронних носіїв і інформації, що не відносяться до предмета перевірки. Думаю, нікому не сподобається, коли сторонній, не маючи на те законних підстав, хоче отримати доступ до вашого особистого телефону або комп’ютера, де містяться особисте листування, фотографії, банківська інформація та ін. Асоціація завжди була готова до конструктивного діалогу з АМКУ та іншими держорганами , але ми повинні захищати права своїх співробітників і їх законні інтереси.

З позицією Комітету щодо нелегального ринку нафтопродуктів ми також не згодні. Проблему просто ігнорують, посилаючись на те, що не їхня компетенція. Це можна було б зрозуміти, якби йшлося про 3% у вигляді прикордонної контрабанди, як в деяких європейських країнах. Коли ж мова йде про 30-50% ринку АЗС, то позиція, м’яко кажучи, дивна. На мій погляд, це невиконання встановлених законом обов’язків.

Великою проблемою залишається нерівнозначне ставлення до учасників ринку. Є рішення, в тому числі, по учасниках НАУ зі звинуваченнями в паралельному ціноутворенні, хоча це нормально для висококонкурентних ринків, про що свідчить практика Євросоюзу. В той ж час, на ринку існує реальна монополія у вигляді групи «Приват» з єдиною ціновою політикою, з «Укртатнафтою», як єдиним джерелом поставок, а до недавнього часу і єдиним процессинговим центром у вигляді «Приватбанку». Частка «Привату» на деяких регіональних ринках досягає 35-45%. В даному питанні показовим для всіх учасників ринку буде рішення АМКУ по приватівській роздробі. Подивимося, чи буде це формальне рішення по «компаніям-метеликам», які оперують АЗС, які змінюються кожні півроку або це все-таки буде глибокий аналіз з відповідними висновками і рішенням Комітету.

еnkorr: Які питання залишаються в числі пріоритетних на порядку НАУ?

Д. Кулик: Головна проблема — відновлення активного зростання мережі нелегальної торгівлі нафтопродуктами та скрапленим газом. За нашими оцінками нелегали «проливають» в місяць не менше 40 тис. т моторних палив. При цьому, якщо раніше можна було виділити окремі осередки нелегальної торгівлі, такі як Київська та Дніпропетровська області, то зараз тривожні сигнали ми отримуємо з усіх куточків країни. Проблема посилюється активізацією «податкових ям», які «допомагають» нелегалам «освоювати» готівку, за які ті торгують. Ці дві тіньові сфери тісно взаємопов’язані, тому тут питання вже виходить на рівень центральної влади, центрального апарату ДФС. Ми бачимо абсолютно прямий зв’язок між активністю податкових махінаторів і нелегальними торговцями паливом. НАУ інформувала про дану ситуацію Адміністрацію Президента, Кабінет Міністрів, Міністерство економічного розвитку і торгівлі, Міністерство внутрішніх справ. Ми просимо звернути увагу на цю проблему і терміново вжити заходів, так як ринок прискорено рухається в тінь.

еnkorr: Відомо, що НАУ брала активну участь в обговоренні законопроекту про обов’язкове додавання біодобавок в бензин і ДТ. Як йдуть справи на цьому «фронті»?

Д. Кулик: Всупереч нашим зауваженням, як і раніше не прописані чіткі процедури контролю за дотриманням всіма учасниками ринку вимог по додаванню біокомпонентів, не враховано можливість імпорту нафтопродуктів, які вже містять ці компоненти і т.д.

Ми вважаємо, коли одні будуть додавати біокомпоненти і нести додаткові витрати, а інші ні, не йдеться про чесну конкуренцію. Розробники проекту Держенергоефективності та депутати не чують наші аргументи. Крім того, залишається питання щодо якості цих продуктів. За моїми даними, після неодноразових нарікань на якість «Укртатнафта» нещодавно була змушена припинити використання біоетанолу в бензині А-92. Так що питання якості все ще має місце, щоб там не говорили.

еnkorr: На ваш погляд, які шанси на впровадження рівнемірів на нафтобазах з 2019 роки?

Д. Кулик: Трохи історії. За останні три роки ми досягли відчутних результатів у справі виведення паливного ринку з тіні. Безумовно, головним тут є впровадження системи електронного адміністрування акцизного збору реалізації палива (СЕАРП). За перший рік після старту проекту сума «паливних» акцизів зросла на 24%. Наступною дуже важливою перемогою НАУ стало перенесення у 2017 році роздрібного акцизу в «базовий», і знову плюс для бюджету. Але проблеми залишаються: нелегальний ринок хоч і скоротився, але він є, і, як бачимо, знову зростає. Необхідно переходити до наступного етапу — контролю за фактичним обігом палива. Опір колосальний. Несподівано ми зустріли нерозуміння даних ініціатив з боку Української асоціації зрідженого газу, які при спілкуванні підтримали ініціативу, але публічно очолили опір. Те, що рівнеміри не було введено в 2018 році, результат протидії групи «Приват». Але зараз ми бачимо, що вони, все сильніше відчуваючи конкуренцію з нелегалами, вже поділяють необхідність впровадження посиленої системи контролю. У цьому проекті немає нічого надприродного. Не можу назвати непомірними і витрати на обладнання сховищ рівнемірами, як сьогодні багато хто стверджує. Раціональні господарі давно і планомірно обладнують свої термінали необхідним обладнанням.

еnkorr: Однією з найбільш цинічних схем на ринку є імпорт підвищених обсягів авіагасу, які в рази перевищують потреби країни в цьому продукті. У наявності схема фактичної контрабанди, оскільки згодом авіагас продається як дизельне паливо, обкладене вищою акцизною ставкою. Це компрометує саму систему електронного адміністрування акцизного збору, яка покликана забезпечити наскрізний контроль за рухом підакцизних товарів. Це питання ви виносили на розгляд?

Д. Кулик: Проблема нам добре відома. Її рішення ми бачимо в модернізації СЕАРП, а також в донесенні ситуації до вищих чинів ДФС. Поки ми бачимо досить дивне ставлення чиновників, що дозволяє припустити їх залученість до цього процесу. Упевнений, що закрити цю схему можна швидко. Потрібні тільки державна позиція і політична воля.

Досьє enkorr

Дмитро Кулик був обраний президентом НАУ 14 листопада 2016 р. Кулик відомий, як багаторічний лідер донецької компанії «Паралель», яку він очолював з 2001 по 2006 рр. З 2006 по 2011 рр. — генеральний директор ЗАТ «Гефест», в яке входили мережі «Паралель», «Гефест», «Піт Стоп».

З 2012 по 2016 рр. він працював генеральним директором компанії «Український ритейл», яка управляє мережею продуктових супермаркетів «Брусничка» (101 магазин, 2 діючих РЦ). Одночасно Кулик був членом наглядової ради компанії «Паралель».

Дмитро Кулик для enkorr

додайте свій коментар