Нафтогазова Асоціація України спостерігає перші кроки на шляху до протидії нелегальному ринку нафтопродуктів

У липні поточного року Нафтогазова Асоціація України (НАУ) підготувала і направила ряд листів до уряду України, Прем’єр-міністру, Міністерству Внутрішніх Справ, з проханням організувати на центральному рівні органів виконавчої влади контроль і системну роботу щодо усунення тіньового сегмента ринку нафтопродуктів.
За даними Асоціації до 20% роздрібної реалізації дизельного палива в Україні знаходяться «в тіні», по зрідженому газу цей відсоток варіюється від 30 до 50% залежно від регіону. В результаті бюджет України недоотримає від тіньового сектора в 2018 р 10 млрд грн.
Сьогодні Нафтогазова Асоціація спостерігає перші кроки на шляху до протидії нелегальній діяльності автозаправних станцій і автогазозаправних пунктів.
Прокуратура Запорізької області створила «гарячу лінію» https://zap.gp.gov.ua/ua/
Також за результатами наради в Чернівецькій https://chrn.gp.gov.ua/ua/
https://tern.gp.gov.ua/ua/
https://khmel.gp.gov.ua/ua/
Рішення почати боротьбу з нелегальними заправками викликано великими втратами, які несе бюджет країни. Згідно з даними Рахункової палати, через існування тіньового ринку палива в 2016-2017 роках тільки державний бюджет недоотримав близько 25 млрд. грн. акцизного податку з пального http://www.ac-rada.gov.ua/
Нафтогазова Асоціація України дякує органам правоохоронної та виконавчої влади за активізацію, компетентний підхід, чітке розуміння проблематики засилля нелегального ринку нафтопродуктів та дотримання інтересів українських громадян.
Проте, ми вважаємо, що для боротьби з неблагальним ринком потрібні системна робота і комплексні заходи. На думку Асоціації, наступним важливим кроком на шляху до усунення перерахованих вище негативних явищ на ринку стануть запуск в 2019 р:
• нової системи контролю за фактичним обігом і залишками палива на акцизних складах з використанням рівнемірів і витратомірів;
• модернізації СЕАРП;
• контролю над цільовим використанням авіапалива і введення відповідальності за його порушення;
• контролю над цільовим використанням скрапленого газу для побутового використання і в якості автогазу;
• введення ліцензування діяльності з виробництва, зберігання та продажу палива.
Також, на думку НАУ, гарною підмогою стане створення і наповнення інтерактивної карти місць нелегальної торгівлі підакцизними товарами в країні. Цей інструмент, що успішно зарекомендував себе в Литві, може бути використано для інформування органів влади і суспільства про масштаби нелегальної торгівлі паливом в країні в розрізі населених пунктів і адрес.
Впровадження перерахованих вище заходів дозволить:
• ліквідувати «чорні», «сірі» схеми і схему «блендінга з авіапаливом» на нафтогазовому ринку, що створить рівні умови для його гравців;
• зробить ринок більш прозорим і конкурентним, відповідно більш привабливим для інвестицій;
• підвищить рівень доходів Державного та місцевих бюджетів (до 10 млрд. Грн. / Рік), які можуть бути використані для розвитку інфраструктури населених пунктів і формування мінімальних запасів палива для забезпечення енергетичної безпеки країни.