Президент Петро Порошенко підписав закон спрямований на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів

Понеділок, 10 Гру 2018

Президент Петро Порошенко підписав закон спрямований на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів

Президент Петро Порошенко підписав закон спрямований на боротьбу з тіньовим ринком нафтопродуктів

10 грудня 2018 р Президент України Петро Порошенко підписав бюджетоутворювальний закон №9260 про зміни до Податкового кодексу. Відповідне рішення підтримали 236 народних депутатів. Інформація про це міститься в картці законопроекту на сайті Верховної Ради.

Закон передбачає зокрема запуск ініційованих Нафтогазовою Асоціацією України, системних змін в Податковий кодекс та інші законодавчі акти спрямовані на викорінювання тіньового сегмента з ринку нафтопродуктів.

На головні запитання щодо складових комплексних заходів боротьби з нелегальним обігом пального, які набудуть чинності наступного року відповідає Президент НАУ Неля Привалова.

Якими були передумови запровадження ?

В Україні з порушеннями працюють, щонайменше, 1500 заправок. Обсяг реалізації палив через заправні пункти, які працюють без дозвільних документів, в місяць складає близько 40 тис. т. тіньовий ринок, зокрема в сегменті ДТ складає 20%, а скрапленого газу — 30-50% в залежності від регіону. Прогнозні втрати державного і місцевих бюджетів в 2018 році складуть близько 10 млрд. грн.

Нелегальні точки продажів розміщуються і експлуатуються без належного оформлення землекористування, без дозволів на експлуатацію об’єктів підвищеної небезпеки; реалізують паливо без застосування РРО, працюю без оформлення трудових відносин з працівниками та спотворюють добросовісну конкуренцію на ринку.

Чому так сталося?

Основними чинниками існування такої критичної ситуації на ринку пального стали тривала відсутність системних заходів з протидії нелегальним АЗС з боку органів влади та відсутність контролю за відповідністю фактичного і документального обороту пального.

В Україні діє безліч схем, які допомагають недобросовісним продавцям ухилятися від сплати податків. Ведення діяльності за такими схемами має на увазі, що паливо продається окремо від документів на нього. За звітності паливо проходить як продане оптом юридичним особам, але фактично воно реалізується в роздробі за готівку — через АЗС, АГЗС, АГЗП без застосування РРО. Виходом з цієї ситуації стане введення з 1 липня 2019 ліцензування діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі паливом, запуск нової системи контролю за фактичним обігом і залишками палива на акцизних складах з використанням рівнемірів і витратомірів та модернізація існуючої СЕАРП.

Які інструменти ліквідації нелегального ринку будуть запроваджені?

Запуск в 2019 — 2020 роках системних комплексних заходів контролю за обігом пального в країні, а саме:

  • Введення з 1 липня 2019 року ліцензування діяльності з виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі паливом;
  • Модернізація з 1 липня 2019 року СЕАРП з переходом на облік палива по акцизним складам;
  • Поетапне введення системи контролю за обігом та залишками палива на акцизних складах з використанням рівнемірів і витратомірів-лічильників;
  • Контроль над цільовим використанням палива, призначеного для авіаційного транспорту.

Хто підпадатиме під ліцензування?

Під ліцензування підпадають суб’єкти господарювання, які є власниками або користувачами місць, де вони здійснюють діяльність з виробництва, зберігання пального (власного або отриманого на зберігання від інших осіб), оптової та роздрібної торгівлі пальним. Також ліцензування потрібно суб’єктам господарювання, які здійснюють оптову торгівлю пальним без наявності у них відповідних місць торгівлі.

Кому не потрібна ліцензія на зберігання пального?

Зберігати пальне без отримання ліцензій мають право бюджетні та комунальні підприємства; підприємства системи державного резерву та підприємства, які зберігають пальне, що споживається для власних виробничо-технологічних потреб виключно на нафто- та газовидобувних майданчиках, бурових платформах і яке не реалізується через місця роздрібної торгівлі.

Хто та на який термін видає ліцензію?

Ліцензії видаватиме ДФС терміном на 5 років, а реєстр ліцензіатів буде розмішуватись на сайті ДФС у вільному доступі із зазначенням всіх місць торгівлі.

Що для цього потрібно?

Для отримання ліцензії крім заяви та підтвердження оплати її вартості подаються:

  • документи на право власності або користування на земельну ділянку, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкту, розташованого на такій ділянці, в експлуатацію та цільове призначення якої відповідає заявленій діяльності;
  • акт вводу в експлуатацію об’єкта або інший аналогічний документ (до 2022 року на об’єкти, введені в експлуатацію до 2014 року — документ на право власті на об’єкт);
  • дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
  • документ, що підтверджує акредитацію випробувальної лабораторії з визначення показників якості пального, виданий уповноваженим органом (для виробництва);
  • технологічна документація (стандарти, регламенти, технологічні інструкції), яка стосується виробництва та зберігання пального (для виробництва);
  • технічні умови щодо виробництва пального заданої якості, які повинні відповідати вимогам технічних регламентів та національним стандартам з якості пального (для виробництва).

Треба відзначити, що копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено у заяві на видачу ліцензії.

Які ще особливості є в ліцензуванні?

Зберігання пального можна здійснювати в місцях виробництва, оптової чи роздрібної торгівлі пальним, на які отримано ліцензії на виробництво, оптову чи роздрібну торгівлю відповідно, без отримання окремих ліцензій на зберігання.

Імпорт та експорт пального здійснюється за наявністю ліцензій на право виробництва, оптової чи роздрібної торгівлі.

Де можна отримати інформацію стосовно тих, хто отримав ліцензії?

Після видачі, призупинення або анулювання ліцензії ДФС вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального. Це робиться не пізніше наступного робочого дня з дня видачі, призупинення або анулювання ліцензії, відповідно.

Реєстр розміщується на сайті ДФС у вільному доступі та містить данні про ліцензіатів, місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним, а також дату видачі/призупинення/анулювання та термін дії ліцензії.

Скільки коштуватиме отримання ліцензії?

Отримання ліцензії не буде обтяжливим для бізнесу. Вартість річної плати складатиме 780 гр-н за виробництво або зберігання пального; 2 тис гр-н коштуватиме ліцензія за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, та 5 тис. гр-н — за кожне оптове; у разі відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним, вартість становитиме 10 тис. гр-н.

А ось робота без ліцензії передбачає штрафи в розмірі від 250 тис. до 1 млн. гр-н. в залежності від виду діяльності.

Як будуть використовуватися витратоміри та рівнеміри в системах контролю?

Встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів й передача даних з них до ДФС потрібні з метою побудови комплексної системи контролю за фактичним обігом та залишками пального на НПЗ, нафтобазах та заправках. Показники системи контролю за фактичним обігом та залишками пального на акцизних складах будуть співставлятися з показниками модернізованої СЕАРП, що дозволить в автоматичному режимі виявляти необліковані обсяги пального, з якого не сплачені податки.

Хто та де повинен їх встановлювати?

Витратоміри-лічильники та рівнеміри (ЗВТ) необхідно встановити на акцизних складах. А саме: на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу встановлюється витратомір-лічильник, а на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі встановлюється рівнемір.

Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з метою вилучення сировини, що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в пальне, обладнуються тільки витратомірами-лічильниками. Вони встановлюються на кожному місці відпуску пального наливом з такого акцизного складу.

Паливороздавальні колонки, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності виконують функції витратомірів-лічильників.

Акцизні склади, витратоміри-лічильники, рівнеміри та резервуари потрібно зареєструвати в ДФС.

Де не потрібно встановлювати ЗВТ?

Не обладнуються витратомірами — лічильниками та рівнемірами — лічильникам акцизні склади, на яких здійснюється виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується у тарі виробника без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу.

Також не потрібно встановлювати ЗВТ у приміщеннях або територіях, які не є акцизними складами, зокрема:

  • приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей не перевищує 200 кубічних метрів, а суб’єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) — власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії) та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки та не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
  • приміщення або територія, незалежно від загальної місткості розташованих ємностей, власником або користувачем яких є суб’єкт господарювання — платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії) та використовує пальне виключно для потреб власного споживання та не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Які граничні терміни встановлення ЗВТ?

Розпорядники акцизних складів зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх у відповідному Єдиному державному реєстрі, який вестиме ДФС, в такі термін:

  • акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20 000 куб. метрів — не пізніше 1 липня 2019 року.
  • акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів —не пізніше 1 жовтня 2019 року.
  • акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів — не пізніше 1 січня 2020 року.

Вітчизняні підприємства, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення сировини, що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в пальне повинні встановити витратоміри до 1 січня 2020 року.

Які є вимоги для ЗВТ?

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності.

Рівнеміри-лічильники також повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування.

У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів, вони вважаються не встановленими.

Які показники потрібно сформувати на акцизному складі?

На кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) потрібно формувати дані щодо фактичних залишків пального на початок та кінець звітної доби, добового фактичного обсягу отриманого та реалізованого пального. Такі данні формуються у розрізі видів пального за кодами УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 150 С.

Нафтопереробні заводи формують тільки данні щодо добового фактичного обсягу реалізованого пального.

Дані формуються після проведення останньої операції з обігу отримання, відпуску пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин такої доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, наступну за звітною добою, та передаються до ДФС не пізніше ніж до 23 години 59 хвилин доби, наступної за звітною добою.

Як сформувати показники, використовуючи ЗВТ?

На кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники щодо:

  • обсягів залишків пального на початок звітної доби та на кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі;
  • добового обсягу реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованих на такому акцизному складі;
  • добового обсягу отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишку пального на кінець звітної доби обсягу залишку пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу.

Як формувати показники, якщо ЗВТ не працює?

Під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника, визначення даних щодо обсягів залишків пального та обсягів обігу пального, здійснюється у мірах повної місткості, за допомогою рулетки та метроштока, портативного рівнеміра-аналізатора. Такі засоби повинні мати позитивні результати повірки та їх можна застосувати для вимірювання не довше 20 календарних днів поспіль для усіх акцизних складів крім АЗС (для АЗС — 15 календарних днів поспіль), та не частіше 4 разів протягом календарного року.

В якій формі данні відправляють в ДФС?

Дані щодо залишків пального та обсягу обігу пального передаються електронними засобами зв’язку у формі електронних документів. В свою чергу форма електронних документів затверджується Мінфіном. Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників. Під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника — заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу.

Коли відправляти данні в ДФС?

Дані передаються до ДФС щоденно (крім днів, коли акцизний склад не працює) не пізніше ніж до 23 години 59 хвилин доби, наступної за звітною добою. Про неробочі дні потрібно повідомити ДФС.

Якими є допустимі похибки показників при співставленні з СЕАРП?

При співставленні показників витратомірів-лічильників та рівнемірів з показниками СЕАРП допускаються розбіжності не більше, ніж на 5% обсягу обігу або залишків пального (для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану, на які встановлено однакові ставки акцизного податку, — не більше, ніж на 15%) чи не більше, ніж на 2% об’єму відповідного резервуару.

Яка відповідальність встановлена за порушення вимог щодо встановлення та реєстрації ЗВТ?

За порушення вимог щодо встановлення та реєстрації витратомірів та рівнемірів встановлені штрафи у розмірі 20 тис. гр-н за кожний необладнаний резервуар та/або не зареєстрований рівнемір — лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу та/або не зареєстрований витратомір-лічильник. Та 50 тис. гр-н за кожне аналогічне повторне порушення протягом року.

Такі штрафи застосовуються:

  • з 1 липня 2019 року — до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів;
  • з 1 жовтня 2019 року — до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів;
  • з 1 січня 2020 року — до розпорядника акцизного складу, на акцизному складі якого розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів.

За порушення вимог щодо відправлення електронних документів до ДФС встановлено штраф у розмірі 1 тис гр-н за кожний не переданий електронний документ до ДФС. Такий штраф застосовується з 1 січня 2020 року.

Які зміни відбудуться у роботі системи електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) та коли?

Модернізована СЕАРП запрацює з 1 липня 2019 року. Основні зміни спрямовані до наближення обліку обсягів пального в системі до їх фактичного місцезнаходження, для чого змінені порядок складання та реєстрації акцизних складів, порядок обліку обсягів палива, введений облік транспортних засобів, які переміщують паливо по країні. Також посилена відповідальність: за зберігання або переміщення пального на акцизних складах або на акцизних складах пересувних пересувних без їх реєстрації, можлива конфіскація необлікованого пального.

Як ці впровадження вплинуть на ситуацію на ринку?

Наразі на паливному ринку України склалася кризова ситуація, для вирішення якої необхідно вживати комплексні заходи. Мета Нафтогазової Асоціації — зробити ринок нафтопродуктів прозорим, а всіх його учасників публічними.

Впровадження перерахованих вище комплексних заходів допоможе ліквідувати тіньові схеми, зробити ринок прозорим, підвищити його конкурентність та інвестиційну привабливість, а також збільшити надходження до державного бюджету (до 10 млрд. грн./рік).

На думку Нафтогазової Асоціації України, наступним кроком на шляху до детінізації ринку стане створення публічної інтерактивної карти, де споживачі самі зможуть інформувати ДФС відзначаючи на карті населені пункти та вулиці, де розташовані нелегальні заправки.

Що буде відбуватись на рику пального до вступу в дію перелічених нововведень, тобто протягом I-го півріччя 2019 року?

По перше, це активізація роботи контролюючих та правоохоронних органів влади. НАУ зверталась до Адміністрації Президента, Кабінету Міністрів, СБУ, Генпрокуратури, МВС з проханням прийняття на центральному рівні системних заходів боротьби з нелегальною торгівлею паливом.

Ми привернули увагу органів влади і наразі бачимо збільшення кількості контрольно-перевірочних заходів з боку контролюючих та правоохоронних органів в різних регіонах країни. Перевірки також проходять в компаніях, що є учасниками Нафтогазової Асоціації України.

Детальніше ознайомитися з матеріалами Нафтогазової Асоціації України Ви зможете за посиланням:


Обладнання акцизних складів засобами вимірювальної техніки (витратомірами-лічильниками та рівнемірами)


Ліцензування та модернізована СЕАРП: складові комплексних заходів боротьби з нелегальним обігом пального

додайте свій коментар