Мін’юст саботує реформу паливного ринку

Вівторок, 2 Лип 2019

Мін’юст саботує реформу паливного ринку

Мін’юст саботує реформу паливного ринку

Модернізована система електронного адміністрування реалізації палива (СЕАРП) і нова система контролю за обігом палива на акцизних складах не запрацювали з 1 липня у зв’язку з тим, що Кабінет Міністрів не забезпечив своєчасне затвердження всіх необхідних підзаконних актів, а саме Міністерство юстиції своєчасно не зареєструвало ряд наказів Мінфіну.

Накази Мінфіну встановлюють форми документів (заяву на реєстрацію платників акцизного податку та акцизних складів, заяву на поповнення обсягів палива виробниками і сплату акцизного податку, нові форми акцизних накладних, звітів про обіг палива та ін.). Ці документи потрібні для забезпечення механізму переходу від старої СЕАРП до нової, сплати акцизного податку, підтвердження цільового використання авіаційного палива, і безпосередньо для роботи нових систем прозорого обліку і контролю обороту палива в країні.

Без цих документів учасники ринку не можуть виконувати зобов’язання по обліку палива. При цьому з 1 липня за зберігання, реалізацію та рух палива в незареєстрованих в СЕАРП акцизних складах та транспортних засобах передбачені санкції у вигляді арешту палива і самих акцизних складів (нафтобаз, АЗС) та транспортних засобів.

Крім того, можливий зрив забезпечення заправки авіапаливом літаків і перебої в авіасполученні, оскільки без нових форм акцизних накладних виробники і імпортери не зможуть підтвердити цільове використання авіапалива, а платити за це величезні штрафи для них не рентабельно.

Президент Нафтогазової Асоціації України (НАУ) Привалова Неля пояснила: «Створюється правовий вакуум, стара система закінчила свою роботу, нової системи немає, а штрафи та вимоги щодо Податкового кодексу вступили в силу. Це веде до колапсу, і без термінового втручання Міністерства юстиції може обернутися зупинкою роботи всієї системи і остаточного зриву реформи ».

Варто відзначити, що в Податковому кодексі був затверджений чіткий липневий графік переходу від старої системи обліку палива до нової, але через саботаж з боку відповідальних міністерств, він зірваний. З’явився ряд вимог до компаній, які в поточній ситуації неможливо виконати, оскільки відповідні акти не вступили в силу.

На думку учасників ринку, за саботажем з боку Мін’юсту стоять нелегальні учасники ринку і промислові споживачі, небажаючі забезпечувати прозорість своїх операцій із закупівлі, зберігання і використання палива.

Нафтогазова Асоціація України закликає Міністерство юстиції невідкладно зареєструвати відповідні накази Міністерства фінансів і не допустити зриву реформи паливного ринку.

«Дії уряду щодо паливної реформи, спрямованої на викорінення нелегального сегмента, підвищення прозорості та стійкості бізнесу, наповнення бюджету податками і забезпечення безпеки громадян є маркером його реальної зрілості і готовності до системних і цивілізованим реформ», — зазначила Неля Привалова.

Нагадуємо, зміни в Податковий кодекс в частині реформи паливного ринку були прийняті в листопаді 2018 г. Для підготовки компаніям і державним органам було надано 7 місяців. З 1 липня реформа вступила в силу тільки в частині ліцензування, але модернізована система СЕАРП і контроль за фактичним обігом палива на акцизних складах запущені не були.

За оцінками НАУ, реформа ринку палива дозволить скоротити обсяг тіньового ринку нафтопродуктів, який досягає 20-50% в залежності від регіону і виду палива. Щорічні втрати державного бюджету від тіньового сегмента ринку нафтопродуктів досягають 10 млрд грн.

додайте свій коментар