Ринок не готовий до обов’язкового додавання біокомпонентів в бензини

Вівторок, 24 Гру 2019

Ринок не готовий до обов’язкового додавання біокомпонентів в бензини

Ринок не готовий до обов’язкового додавання біокомпонентів в бензини

23 грудня Нафтогазова Асоціація України (НАУ) прийняла участь в робочій нараді Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, де будо розглянуто запровадження квот щодо обов’язкового додавання біокомпонентів в моторні бензини в рамках законопроекту № 2471.

Нафтогазова асоціація розуміє та підтримує необхідність виконання Україною вимог перед ЄС щодо збільшення використання альтернативних видів палив, проте вважає, що наразі ринок не готовий до запровадження з 2021 року норм, передбачених законопроектом № 2471. Тому перед запровадженням квот щодо обов’язкового додавання біокомпонентів в моторні бензини потрібно виконати наступні передумови:

  1. Усунути з ринку нелегальний сегмент. Його наявність поглибить диспропорцію в конкуренції при запровадженні. Чесні і законослухняні компанії, які працюють на ринку палив, нестимуть суттєві фінансові втрати порівняно з тіньовиками. Для цього потрібно забезпечити якісне повноцінне впровадження реформи адміністрування паливного ринку центральними органами виконавчої влади та притягнення до відповідальності нелегальних учасників ринку. Це є головною передумовою.
  2. Вирівняти обсяги споживання бензинів та зрідженого газу шляхом збалансування ставок акцизного податку на різні види моторних палив (на скраплений газ в сторону збільшення, а бензинів автомобільних в сторону зменшення). Якщо цього не здійснити, то не буде куди додавати біокомпоненти, оскільки в останні роки половина ринку бензинів заміщена скрапленим газом і така тенденція зростає. Це є суттєвою передумовою.
  3. Визначити орган державного ринкового нагляду за пальним і забезпечити початок його роботи у усіх регіонах (чисельність, лабораторії тощо). Відсутність органу спричинить наповнення ринку неякісним паливом.
  4. Внести зміни до Закону «Єдиний митний тариф» шляхом доповнення кодами УКТЗЕД для палив моторних із різним вмістом біокомпонентів, а також до Податкового кодексу. Відсутність таких кодів УКТЗЕД унеможливлює контролювати обсяги виробництва, імпорту та продажів пального з доданими біокомпонентами.
  5. Розробити та затвердити Постанову КМУ «Про затвердження порядку проведення перевірки екологічних показників нафтопродуктів, що реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі». Відсутність такої Постанови унеможливить виконання функції з боку держави.
  6. Розробити і затвердити норми втрат палив. Відсутність норм втрат призводить до необґрунтованої подвійної сплати акцизного податку з обсягів втраченого палива під впливом природніх факторів.

Отже, виконання усіх перелічених передумов потрібен час, тому вводити квоти з 1 січня 2021 року зарано.

Концепція запровадження.

За переконанням НАУ запровадження обов’язкової вимоги щодо додавання біокомпонентів до бензинів має бути комплексними та системними, щоб уникнути зменшення обсягів ринку бензинів, потрапляння на ринок неякісної «бодяги», та забезпечити дотримання умов добросовісної конкуренції. Для цього потрібно передбачити:

  1. Додавати біокомпоненти до усіх бензинів, крім бензинів А 98 і вищого октанового числа, ті крім бензинів, що постачаються для потреб Держрезерву, Міноборони.
  2. В якості біокомпонентів можна додавати: біометанол, біоетанол, біобутанол, біо-ETБE, біо-ДME, біо-МТБЕ, біо-ЕТАЕ, чиста та інші рідкі синтетичні палива, виготовлені з біомаси, у тому числі палива, отримані за прецесом Фішера-Тропша, де

біо-ДME — диметиловий етер, вироблений з біомаси, та використовується як компонент моторного палива;

біо-ETБE — етил-трет-бутиловий етер, вироблений із застосуванням біоетанолу, та використовується як компонент моторного палива;

біометанол — метанол, вироблений з біомаси, що використовується як компонент моторного палива;

біо-МТБЕ — метил-трет-бутиловий етер, вироблений з біометанолу, та використовується як компонент моторного палива;

біо-ЕТАЕ — етил-трет-аміловий етер, вироблений із застосуванням біоетанолу, та використовується як компонент моторного палива;

паливо Фішера-Тропша — синтетичний вуглеводень або суміш синтетичних вуглеводнів, вироблених з біомаси за процесом Фішера-Тропша;

3. Додавати біокомпоненти до бензинів мають право суб’єкти господарювання, які мають ліцензії:

— на право виробництва в місцях виробництва пального (НПЗ);

— на право оптової торгівлі пальним з місцями оптової торгівлі пальним на місцях оптової торгівлі пальним (нафтобази);

4. Бензини, які фізично відпускаються з нафтопереробних заводів (місць виробництва пального) та нафтобаз (місць оптової торгівлі пальним) та АЗС повинні містити обов’язкову частку біокомпонентів та відповідати Технічному регламенту.

5. Усі обсяги бензинів, відпущених з НПЗ, нафтобаз та АЗС повинні містити не менш, ніж 4,5% — 5% (об’ємних) біокомпонентів.

Бензини, що імпортуються можуть бути як з вмістом так і без вмісту частки біокомпонентів. До бензинів, імпортованих без вмісту/з недостатньою часткою біокомпонентів, біокомпоненти додаються на території України на нафтобазах (місцях оптової торгівлі) або нафтопереробних заводах (місцях виробництва пального).

  1. Початок набуття чинності вимог щодо обов’язкового вмісту біокомпонентів починається з 1 липня 2022 року.
  2. Відповідальність за виконання вимог щодо обов’язкового вмісту біокомпонентів у бензинах покладається на суб’єктів господарювання, які мають ліцензії на право виробництва пального, ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним, які зобов’язані відпускати з місць виробництва пального, місць оптової та роздрібної торгівлі пальним усі обсяги бензинів із обов’язковим вмістом біокомпонентів
  3. Звітність перед Держенергоефективності.

На період 2021 — 2022 років запровадити звітність суб’єктів господарювання перед до Держенергоефективності щодо фактичних обсягів пального (бензинів, дизельного палива) імпортованого або виробленого на території України, а також обсягів пального, до якого додано на території України біокомпоненти у 2020- 2021 роках відповідно.

Починаючи з 2023 року запровадити обов’язкову звітність для суб’єктів господарювання, які мають ліцензії на право виробництва пального та ліцензії на право оптової та роздрібної торгівлі пальним щодо виконання вимог про обсяги бензинів, відпущених з місць виробництва пального, місць оптової та роздрібної торгівлі пальним із обов’язковим вмістом біокомпонентів.

ДФС надаватиме інформацію Держенергоефективності щодо відпуску бензинів, які містять біокомпоненти в обсязі 4,5-5 % об’ємних (за кодами УКТЗЕД). Для цього потрібно внести зміни до Закону «Про Єдиний митний тариф».

  1. Стимулювати збільшення обсягів виробництва біоетанолу на території України пропонується за рахунок введення мит на імпорт біоетанолу (як оремо ввезеного, так і у складі імпортованого бензину), який має походження з країн не членів ЄС.
  2. З метою запобігання уникненню від виконання вимог щодо обов’язкового вмісту біокомпонентів у бензинах потрібно змінити класифікацію біоетанолу як підакцизного товару (із категорії «спирт етиловий» перенести до категорії «пальне») та запровадити ставку акцизного податку як для пального на рівні 213,5 євро/1000 л.

додайте свій коментар