Введення мит призведе до неминучого зростання цін на дизельне пальне та автогаз

Вівторок, 18 Лют 2020

Введення мит призведе до неминучого зростання цін на дизельне пальне та автогаз

Введення мит призведе до неминучого зростання цін на дизельне пальне та автогаз

18 лютого 2020 року Нафтогазова Асоціація України (НАУ) взяла участь у прес-конференції «Мита на імпорт нафтопродуктів: наслідки для економіки і споживачів» в ІА «Українськи Новини».

 

Під час прес-конференції президент НАУ Неля Привалова разом з представниками Української зернової асоціації; об’єднання підприємств «Укрметалургпром», юридичної компанії «Sayenko Kharenko» та «Консалтингової групи А-95» виказала занепокоєння черговими спробами нафтопереробних компаній перекроїти ринок нафтопродуктів шляхом надуманого антисубсидіарного розслідування і введення мит, які призведуть до неминучого зростання цін на дизельне пальне (ДП) та зріджений вуглеводневий газ (ЗВГ).

Під час прес-конференції Неля Привалова зазначила, що Нафтогазова Асоціація України ознайомилася з інформацією розміщеною на сайті УТН щодо подачі заяви до Мінекономіки з приводу проведення антисубсидіарного розслідування і введення мита у розмірі 8,46% на імпорт ДП та ЗВГ з РФ.

Президент НАУ в черговий раз наголосила на тому, що учасники ринку виступають за збереження вільного конкурентного ринку пального та категорично не підтримують введення будь-яких штучних неринкових обмежень у вигляді квот чи мит. Адже тільки за таких умов ринок природньо розвивається та забезпечує споживачів пальним кращої якості та за кращою ціною. Зараз в України є саме такий ринок з трендом по зниженню цін. Так саме працює європейський ринок.

«НАУ не вперше спостерігає за спробами НПЗ збільшити свою маржинальність за рахунок споживачів штучними методами квотами або митами. У 2018 році були спроби обмежити увесь імпорт пального шляхом квотування, які на щастя не були реалізовані.», нагадала Неля Привалова.

В НАУ проаналізували можливі наслідки від запровадження ініціатив НПЗ, та констатували, що їх реалізація неминуче призведе до підвищення цін для усіх споживачів (пересічних громадян, промисловості, аграріїв, перевізників).

Пані Привалова пояснила: «У разі прийняття рішення щодо початку розслідування, виникне паніка та не прогнозованість на ринку, що зазвичай призводить до підвищення цін на дизпаливо та автогаз усіма постачальниками. У разі введення тимчасових, і тим гірше, постійних мит, миттєво відбудеться підвищення цін, як іноземними так і національними постачальниками. Відповідно, неможливо буде втримати ціни, як для громадян, так і для промислових споживачів (аграріїв, промисловців, перевізників, оборони, поліції, МНС, комунально-рятувальних та інших служб). Відбудеться ланцюгова реакція і підвищуються ціни на послуги та товари народного вжитку».

Голова НАУ також нагадала, як подібний досвід на ринку спостерігали починаючи з літа минулого року: «Коли були введені мита на постачання дизелю та ЗВГ по трубопроводу, після чого підняли ціни усі іноземні постачальники з усіх країн, а потім і національні виробники, які не мали жодного відношення до трубопроводу. При цьому, обсяги імпорту не зменшилися, а лише перерозподілилися між різними джерелами, а ціни піднялися.» (1 півріччя — 44% із РФ, 2- 28%, нац НПЗ 11% без змін як в минулі роки)

З оцінкою НАУ також згоден директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. За його словами, тільки на першому етапі — при початкових митах 8,46% — ціна дизпалива підвищиться на 1,1 грн / л, скрапленого газу — на 55 коп./л. «Ніяких наслідків і результатів крім зростання цін ця ініціатива українських НПЗ не принесе. Найголовніша загроза — буде зруйнована досить стійка і диверсифікована система постачання палива в Україну », – зазначив Сергій Куюн.

Проти будь-яких обмежень імпортних поставок, які приведуть до зростання цін, виступили глави галузевих асоціацій підприємств гірничо-металургійного та аграрного комплексів — найбільших промспоживачів дизпалива.

За оцінками президента об’єднання підприємств «Укрметалургпром» Олександра Калєнкова, в разі введення мит витрати гірничо-металургійних підприємств, які споживають до 7% ДТ в країні, тільки в перший рік виростуть на 600-700 млн грн. «Зрозуміло, що підвищення цін вдарить по всім громадянам, ми говоримо про підвищення витрат для всіх приблизно на 11 млрд грн. З них 600-700 млн грн ляже на наші гірничо-металургійні підприємства. Але на цьому збитки не закінчаться: всі наші постачальники послуг також випробують на собі зростання цін і піднімуть свої тарифи, в першу чергу це стосується „Укрзалізниці“. Тобто піде ланцюгова реакція », – пояснив глава об’єднання «Укрметалургпром».

Втрати виробників зерна від підвищення цін можуть скласти до $ 150 млн, за попередніми оцінками в.о. директора Української зернової асоціації Сергія Іващенка. «За нашими підрахунками кожен виробник зерна витрачає $ 60-80 на гектар під час посівної і збиральної кампаній. Якщо помножити посівні площі під зерно — в рік це $ 1,5 млрд. Зерно — це біржовий товар, його ціни формуються на світовому ринку. Тому введення будь-яких мит і підвищення собівартості прямо пропорційно впливає на збитки фермера або виробника зерна в Україні », – зазначив глава асоціації.

У свою чергу партнер юридичної компанії Sayenko Kharenko Анжела Махінова зазначила, що згідно із заявами національних виробників, вони просять вводити мита з підвищенням щороку, від 8 до 25% протягом 5 років. “Це взагалі в корені суперечить правилам Світової організації торгівлі(СОТ) і нашому законодавству. Тому що в принципі розмір мита встановлюється ретроспективно, якщо у нас буде розслідування, то це для 2019 року і ні про які подальші підвищеннях в односторонньому порядку не може йтися , – сказала вона.

Всі учасники прес-конференції зійшлись на думці, що введення мит створить велике навантаження на економіку держави та на споживачів, проте не вирішить проблем НПЗ. Адже, як пояснила пані Привалова: “Реальні складності НПЗ пов’язані з невідповідністю структури виробництва палив з кошиком споживання, що з’явилася за останні роки, а також необхідності інвестування в модернізацію виробництва, у тому числі для збільшення глибини переробки сировини, що знизить собівартість та дозволить успішно конкурувати в умовах вільного ринку.

Водночас президент Нафтогазової Асоціації заявила, що в НАУ є готовність підтримки конструктивних ініціатив українських НПЗ, таких як збалансування податкового навантаження на різні види моторних палив, що дозволить зменшити диспропорції у споживанні та виробництві і розвивати національні НПЗ.

Ще конструктивними заходами допомоги українській нафтопереробці, за словами директора А-95 Сергія Куюна, можуть стати пільги на сплату ПДВ при імпорті дорогого устаткування для НПЗ, зниження портових зборів для поставок нафти і перегляд інших податків, що впливають на собівартість переробки.

 

додайте свій коментар