НАУ закликає депутатів ВР утриматися від передчасного прийняття «біоетанольного» закону

Вівторок, 12 Тра 2020

НАУ закликає депутатів ВР утриматися від передчасного прийняття «біоетанольного» закону

НАУ закликає депутатів ВР утриматися від передчасного прийняття «біоетанольного» закону

8 травня 2020 р. на засіданні комітету ВРУ з питань енергетики та житлово-комунальних послуг було розглянуто проект закону № 3356 від 17.04.20 р. щодо обов’язкового додавання біокомпонентів до моторних палив. За результатами обговорення народні депутати — члени комітету, незважаючи на позицію учасників ринку, прийняли рішення рекомендувати ВРУ прийняття цього законопроекту у першому читанні.

На передодні засідання Нафтогазова Асоціація України (НАУ) зверталася до членів цього комітету та голів інших комітетів ВРУ з критичними зауваженнями до цього законопроекту та наголошувала на необхідності досягнення низки важливих передумов для ринку нафтопродуктів перед запровадженням обов’язкового додавання біокомпонентів до складу бензинів, щоб запобігти негативних наслідків для ринку та споживачів.

Позиція НАУ щодо додавання біокомпонентів до пального полягає у наступному:

Величезні зусилля докладені протягом січня — лютого 2020 року Президентом України, Прем’єр-міністром, правоохоронними органами та законослухняними учасниками ринку щодо очищення нафтогазового ринку від нелегального сегменту дали перші позитивні результати. Проте, під час запровадження карантинних заходів (необхідність яких ми розуміємо та підтримуємо) нелегальні АЗС знову відновили свій нелегальний бізнес, ставши ще й додатковим джерелом потенційної небезпеки розповсюдження коронавірусної інфекції, адже вони не забезпечують санітарні правила для працівників та клієнтів.

Наявність нелегального сегменту, який не сплачує податки, не вкладає інвестиції для виконання законодавчих вимог щодо будівництва, безпеки праці, екології, санітарних та інших норм, ще більше поглибить диспропорцію в конкуренції при запровадженні обов’язкового додавання біокомпонентів. Вартість біоетанолу наразі перевищує 600 доларів за тону, що вплине на підвищення вартості бензинів для споживачів. Чесні і законослухняні компанії, які працюють на ринку палив, нестимуть суттєві фінансові втрати порівняно з тіньовиками. Для вирішення цієї проблеми потрібно активізувати контрольно-перевірочні та правоохоронні заходи щодо притягнення нелегальних гравців до відповідальності та закриття нелегальних АЗС. Це є головною передумовою.

Також важливою передумовою для прийняття законопроекту, на думку НАУ, має стати збалансування ставок акцизного податку на скраплений газ і бензини.

Наразі ставка акцизного податку на зріджений газ становить 52 євро/1000 літрів, що в 4 рази несправедливо є нижчою за ставку податку на автомобільні бензини, яка складає 213,5 євро/1000 літрів.

НАУ пропонує це зробити у два етапи: на 1-му етапі встановити ставки акцизного податку для бензинів 180 євро/1000 л., зріджений газ — 95 євро/1000 л.; на 2-му етапі для бензинів та зрідженого газу на рівні 145 євро/1000 л. Якщо цього не здійснити, то не буде куди додавати біокомпоненти, оскільки в останні роки половина ринку бензинів заміщена скрапленим газом і така тенденція зростає. Крім того, за час карантинних обмежень ділової активності бізнесу та соціальної активності громадян (необхідність яких ми розуміємо та підтримуємо) вже відбулося катастрофічне падіння обсягів продажів бензинів (понад 50%), яке за експертними розрахунками ще може збільшитися.

На думку НАУ вкрай необхідним є визначення органу державного ринкового нагляду за якістю пального і забезпечення його ефективної роботи в усіх регіонах (чисельність, лабораторії тощо). Відсутність органу спричинить наповнення ринку неякісним паливом та недотримання частиною учасників ринку вимог щодо обов’язкового вмісту біокомпонентів у бензинах.

Крім того, підготовлений законопроект не враховує пропозиції НАУ щодо обсягу обов’язкової частки біокомпонентів у складі бензинів. НАУ наполягає, що обов’язкова частка біокомпонентів повинна складати 4,5-5%. Законопроектом передбачено збільшення такої частки до 6% та 7%. Наголошуємо, що серед країн ЄС тільки 8 країн наприкінці 2019 року після тривалих дискусій прийняли рішення щодо збільшення частки біокомпонентів з 5% до 10%. Решта країн продовжили практику додавання біокомпонентів на рівні 5%. І це при тому, що країни ЄС запровадили вимоги по додаванню біокомпонентів більше 10 років тому і автотранспорт в ЄС набагато новіший, ніж в Україні. Встановлення завеликої частки біокомпонентів може призвести до того, що споживачі, які зараз заправляють свої авто бензином на легальних АЗС, щоб не псувати свої авто будуть їх заправляти на нелегальних АЗС, які продаватимуть дешевші бензини без вмісту біокомпонентів.

НАУ також наголошує на неприпустимості запровадження завеликих штрафів, розмір яких є несумірним з сутністю правопорушень та не відповідає рівню штрафів, передбачених українським законодавством для більш суттєвих правопорушень.

Крім того, асоціація закликає не застосовувати вимоги про обов’язкове додавання біокомпонентів в бензини з октановим числом 98 і вище. Високооктанові бензині споживаються в малих обсягах (до 3%) та мають тривалий термін зберігання (3-6 міс) для автомобільного транспорту і до 5 років для спортивних потреб. Тривале зберігання бензинів із вмістом біоетанолу призводить до абсорбування вологи з повітря та резервуарів та до непридатності такого бензину через розшарування бензинової, етанольної та водяної фракцій. Крім того, високооктанові бензини використовуються для потреб повітряного та водяного транспорту, який при заправці його бензином, що містить біоетанол, може прийди в непридатність та спричинити небезпеку для людей під час використання.

НАУ вважає прийняття законопроекту від 17.04.20р. № 3356 щодо обов’язкового додавання біокомпонентів до моторних палив передчасним, та закликає народних депутатів утриматися від його підтримки та прийняття до того часу, як будуть реалізовані усі вище перелічені необхідні передумови, враховані усі пропозиції учасників ринку, завершиться карантин та будуть проаналізовані його наслідки для галузі.

додайте свій коментар