Мита спровокують дефіцит палива і підвищення цін, – НАУ

Понеділок, 13 Лип 2020

Мита спровокують дефіцит палива і підвищення цін, – НАУ

Мита спровокують дефіцит палива і підвищення цін, – НАУ

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) стурбована черговою ініціативою ПАТ «Укртатнафта», спрямованою на введення спеціальних мит на імпорт дизельного пального (ДП) та зрідженого газу (ЗВГ) з Росії з 1 серпня 2020 року на рівні 8,46%.

Відповідно до опублікованого в ЗМІ письмового звернення підприємства до в.о. Міністра енергетики Ользі Буславець, компанія просить внести зміни в чинну постанову № 642 від 17 липня 2019 р, якою були введені мита 3,75-4% на імпорт ЗВГ і трубопровідні поставки ДП з Росії.

«Укртатнафта» просить прибрати обумовлення про трубопровідні поставки, поширивши мито на весь обсяг російського дизпалива, та підвищити його ставку з 4% до 8,46%. По зрідженому газу компанія запропонувала просто підвищити мито з 3,75% також до 8,46%.

Нагадаємо, в січні 2020 р «Укртатнафта» вимагала ініціювати антисубсидиційне розслідування і ввести нові мита на ЗВГ та ДП з Росії на рівні 8,46% з щорічним підвищенням до 25,4% 2025 г. Данна заява піддалась широкій публічній критиці з боку експертів, учасників ринку, промислових виробників, аграріїв, та юристів. 22 червня Міжвідомча комісія відмовила в початку розслідування і введенні мит у зв’язку з відсутністю для цього достатніх підстав.

Також безуспішними були спроби «Укртатнафти» ввести мита на весь імпорт палива в 2011 та 2018 рр. Тоді їм відмовили у зв’язку з резонансністю питання, відсутністю реальних підстав і публічною критикою учасників паливного ринку, промислових споживачів та автомобілістів.

Варто відзначити, що в черговий раз пропозиції по введенню мит виносяться поряд з неготовністю національних виробників забезпечити в країні необхідний обсяг споживання якісного палива. Ринок України залишиться дефіцитним. Отже, обмеження імпорту не забезпечать енергетичну безпеку, зруйнують стійку систему поставок і, тим більше, не забезпечать розвиток паливного ринку в цілому.

НАУ виступає категорично проти будь-яких штучних обмежень імпорту нафтопродуктів (мит або квот), оскільки цей механізм має дискримінаційний характер та його реалізація буде мати негативні наслідки для ринку: зруйнує стійку систему нафтопродуктозабезпечення країни, зробить закупівельні ціни на ДП та зріджений газ в Україні найвищими в Європі, призведе до ланцюгової реакції, яка спровокує суттєве подорожчання всіх товарів і послуг.

НАУ попереджає, ініціатива «Укртатнафти» спровокує підвищення цін на ДП і ЗВГ для населення з низькою платоспроможністю, промисловості, аграріїв, перевізників, збільшення бюджетних витрат на паливо для армії, комунальних служб, поліції, медицини, оскільки мита включаються в собівартість пального і збільшують ціни для споживачів. Вартість пального вплине на збільшення вартості сільгосппродукції, перевезень і всіх товарів народного споживання. Це створить фінансове навантаження на економіку (за експертними оцінками 11 млрд грн/рік) і зростання інфляції. Окремо відзначимо, що рівень цін на АЗС (точніше їх не підвищення, а краще зниження) тема постійної уваги Президента, Прем’єр-міністра, Міністра економрозвитку.

При збільшенні вартості палива з одного джерела (Росії) ціни пропорційно піднімуть постачальники з усіх інших джерел (всі національні виробники і всі іноземні постачальники). Такий досвід був пройдений влітку 2019 року після введення мит на ДП і ЗВГ з Росії по трубопроводу. В результаті поставки по трубопроводу призупинилися, бюджет так і не отримав обіцяних надходжень, відсутні обсяги замістили з інших країн, національні виробники всю потребу ринку не забезпечили, а всі постачальники підняли ціни на паливо. Тобто за рахунок споживачів виграли іноземні постачальники з інших країн, а Україна заплатила більше валюти за кордон.

Нафтогазова Асоціація України закликає Прем’єр-міністра і в.о. Міністра енергетики не допустити введення штучних дискримінаційних обмежень на ринку нафтопродуктів, які призведуть до дефіциту і підвищення цін на пальне в країні.

додайте свій коментар