НАУ за збалансовані ставки акцизного податку на пальне

Вівторок, 20 Жов 2020

НАУ за збалансовані ставки акцизного податку на пальне

НАУ за збалансовані ставки акцизного податку на пальне

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) вважає, що структура споживання моторних палив в Україні потребує корекції для максимального використання нафтопереробних потужностей, вирівнювання торгового балансу і збільшення податкових надходжень. Нещодавно з цього приводу Асоціація звернулась до Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики з проханням підтримати законодавчі ініціативи, які справедливо збалансують ставки акцизного податку на різні види моторних палив.

В Асоціації зауважили, в Україні ставка акцизного податку на бензини у 4 рази перевищує ставку акцизного податку на скраплений вуглеводневий газ (СВГ). Такий підхід призвів до суттєвого дисбалансу структури споживання моторних палив в Україні, і як наслідок збільшив ступінь імпортозалежності країни.

Низька ставка акцизного податку на СВГ дозволяє формувати на такий вид пального досить низькі роздрібні ціни для споживачів у порівнянні з роздрібними цінами на бензини та дизельне пальне (ДП). Це не природньо змінило пропорцію споживання: різко збільшилися обсяги споживання зрідженого газу та, відповідно зменшилися обсяги споживання моторних бензинів. Наприклад, обсяги споживання моторних бензинів у 2013 році складали 4 млн. т/рік , у 2019 році — 1,9 млн. т/рік, а обсяги споживання СВГ у 2019 році вже на рівні 2,0 млн. т/рік. Зараз за даними експертів паливного ринку Україна є лідером у світі по обсягам споживання скрапленого газу. Тенденція до збільшення обсягів споживання СВГ та зменшення обсягів споживання бензинів продовжується і у 2020 році. Це, в свою чергу, не сприяє енергонезалежності України, оскільки 80% скрапленого газу в Україну імпортується.

Зазначимо, що навіть у довгостроковій перспективі національні виробники мають можливості нарощування обсягів виробництва СВГ не більш, ніж до 30% обсягів споживання.

По всій країні продовжує працювати велика кількість автогазозаправочних пунктів, що грубо порушують містобудівне, протипожежне та інше законодавство, які здійснюють роздрібну торгівлю зрідженим газом (пропан-бутановими сумішами). Діяльність таких АГЗП (АЗС) призводить до посилення недобросовісної конкуренції на ринку, що ставить чесних гравців ринку у дискримінаційне становище, завдає їм істотної шкоди та знижує їх конкурентоздатність, оскільки знижуються об’єми їх реалізації (а це, в свою чергу, призводить і до зменшення суми сплачених ними до бюджету податків). Такі АГЗП створюють потенційні фактори техногенної та екологічної небезпеки для життя та здоров’я громадян, майна та інфраструктури населених пунктів, місцеві та державний бюджет недоотримають надходження податків.

Акцизний податок є непрямим податком, який у ціні сплачують споживачі пального і є джерелом наповнення Дорожнього фонду, з якого фінансуються будівництво та ремонти доріг. Дорожнє покриття зношується від використання автомобільним транспортом, незалежно від виду пального, яким він заправляється. Відповідно податкове навантаження у вигляді акцизного податку на пальне має бути справедливо розподілене між різними видами моторних палив.

Нажаль в Україні досі не набрав чинності Технічний регламент, який визначає хімічний склад скрапленого газу автомобільного та газу для комунально-побутових потреб. А відсутність в органі ринкового нагляду матеріальних та технічних можливостей щодо перевірки фактичних фізико-хімічних показників скрапленого газу дозволяє несумлінним АГЗС/АГЗП (навіть після набрання чинності технічного регламенту) продавати замість СВГ зріджений газ для комунально-побутових потреб. Такий газ є більш дешевим, але містить сірку, яка є шкідливою для екології та для двигунів автомобілем.

НАУ закликає не допустити погіршення ситуації на нафтогазовому ринку країни та підтримати законопроект від 15.09.2020 р. № 4098, яким передбачено збалансування ставок акцизного податку на бензини та зріджений газ на рівні 139,5 євро/1000 л.

НАУ впевнені, балансування акцизних ставок дозволить зупинити зростання обсягів споживання скрапленого газу, підвищить енергонезалежність країни, сприятиме розвитку добросовісної конкуренції на паливному ринку, а також дозволить наповнити бюджет Дорожнього фонду додатковими надходженнями акцизного податку, що відповідно збільшить джерела фінансування будівництва та ремонту доріг.

Також прийняття цього законопроекту збільшить надходження акцизного податку до бюджету на мільярди гривень, що дозволить їх спрямувати на створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в країні, які вкрай необхідні задля уникнення дефіциту пального під час будь яких непередбачених обставин, пов’язаних з нафтопродуктозабезпеченням країни.

додайте свій коментар