Мита на пальне призведуть до росту цін на всі товари

Нещодавно в Верховній Раді був зареєстрований законопроект, який передбачає введення спеціальних мит на імпорт пального з Російської Федерації. Конкретні розміри мит передбачено визначати Кабінету Міністрів України. Відповідний проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо заходів по посиленню енергонезалежності України № 5208 оприлюднено на сайті парламенту.
Нафтогазова Асоціація України (НАУ), як об’єднання найбільших мереж автозаправних станцій і оптових постачальників нафтопродуктів категорично не підтримує будь які штучні обмеження імпорту нафтопродуктів (мит чи квот) з будь-яких джерел, оскільки цей механізм має дискримінаційний характер і його реалізація матиме негативні наслідки для ринку: зруйнує стійку систему нафтопродуктозабезпечення країни, зробить закупівельні ціни на ДП та скраплений газ в Україні найвищими в Європі, призведе до ланцюгової реакції, яка спровокує суттєве подорожчання всіх товарів та послуг.
НАУ попереджає, мита спровокують підвищення цін на всі види моторних палив для населення, промисловості, аграріїв, перевізників, збільшить бюджетні витрати на пальне для армії, комунальних служб, поліції, медицини, оскільки мита включаються в собівартість пального і збільшують ціни для споживачів. Вартість пального вплине на збільшення вартості сільгосппродукції, перевезень і всіх товарів народного споживання. Це створить фінансове навантаження на економіку і зростання інфляції.
Окремо відзначимо, що рівень цін на АЗС (точніше їх не підвищення, а краще зниження) тема постійної уваги Президента, Прем’єр-міністра, Міністра економрозвитку.
При збільшенні вартості пального з одного джерела ціни пропорційно піднімуть постачальники з усіх інших джерел (всі національні виробники і всі іноземні постачальники). Такий досвід був пройдений влітку 2019 року після введення мит на ДП і ЗВГ з Росії по трубопроводу. В результаті поставки по трубопроводу упали, бюджет так і не отримав обіцяних надходжень, відсутні обсяги замістили з інших країн, національні виробники всю потребу ринку не забезпечили, а всі постачальники підняли ціни на пальне. Тобто за рахунок споживачів виграли іноземні постачальники з інших країн, а Україна заплатила більше валюти за кордон.
Натомість, з метою забезпечення енергетичної безпеки, енергонезалежності та розвитку ринку НАУ пропонує:
- розвивати ринок на всіх його етапах виключно ринковими методами (якість, ціна, комфортне партнерство, інновації, сервіс, прогнозованість)
- категорично не допускати штучні дискримінаційні обмеження на ринку, оскільки це призведе до зростання цін, дефіциту палива і загальмує розвиток ринку;
- збалансувати ставки акцизного податку на бензин та ЗВГ (знизити на бензини і підвищити на ЗВГ) з метою зупинки неприродного збільшення споживання скрапленого газу за рахунок зменшення споживання бензинів;
- створити мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів на рівні 90 денного споживання за рахунок бюджетних коштів;
- ліквідувати нелегальний обіг пального в країні, що дозволить збільшити надходження податків до бюджетів.
НАУ впевнені, перед ініціюванням таких резонансних інструментів, потрібно проводити широкі публічні обговорення із залученням профільних об’єднань, експертів та учасників ринку щоб мати можливість всебічного вивчення питання, недопущення дефіциту нафтопродуктів та підвищення цін на пальне в країні.