Створення мінзапасів за «логікою» Міненергетики це шлях до зростання цін на пальне

Четвер, 15 Кві 2021

Створення мінзапасів за «логікою» Міненергетики це шлях до зростання цін на пальне

Створення мінзапасів за «логікою» Міненергетики це шлях до зростання цін на пальне

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) звернулась до В.о. Міністра енергетики України Юрія Вітренка з проханням взяти на особистий контроль питання створення мінзапасів сирої нафти на нафтопродуктів в країні.

Протягом 2020-2021 років Міністерством енергетики України ведеться робота щодо розроблення проекту закону «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів». НАУ, як профільне галузеве об’єднання, приймало активну участь у формуванні моделі створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів і відповідного законопроекту. Запропонована НАУ модель була підтримана депутатами України під час розгляду на профільному Комітеті з питань енергетики та житлово-комунальних послуг та лягла в основу проекту закону «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів» восени 2020 року.

Проте, як стало відомо, Міністерство енергетики України підготувало до погодження з центральними органами виконавчої влади проект закону, що суттєво відрізняється від тієї моделі що обговорювалась та була погоджена учасниками нарад у профільному комітеті ВРУ і ґрунтується на зовсім інших принципах формування мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.

Поточна редакція законопроекту передбачає покладання на суб’єктів господарювання зобов’язань по створенню за власний рахунок мінімальних запасів у розмірі 10% від імпорту та/або продажу, що складає більше половини загального обсягу мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів. Також передбачені значні штрафи за невиконання таких зобов’язань.

Дана норма є абсолютно неприйнятною, оскільки створення такого запасу вимагає додаткового фінансування у розмірі близько 1 млрд. USD. Такі вимоги змусять легальних гравців ринку збільшити роздрібні ціни для кінцевого споживача, а нелегальні гравці ринку, ухиляючись від зобов’язань по створенню мінімальних запасів, матимуть неконкурентну перевагу на ринку.

Поточний законопроект також містить численну кількість неточностей та невизначених моментів, що можуть призвести, в кінцевому рахунку, до прийняття закону, який буде неможливо виконати.

Нафтогазова Асоціація України закликає В.о. Міністра енергетики України Юрія Вітренка взяти на особистий контроль питання створення мінзапасів сирої нафти на нафтопродуктів в країні; надати вказівку внести відповідні зміни до законопроекту на підставі запропонованої та погодженої на профільному комітеті ВР моделі; провести, за необхідністю, розширену нараду з учасниками ринку нафтопродуктів та профільних відомств.

МОДЕЛЬ

формування мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні, запропонована Нафтогазовою асоціацією України

(з урахуванням вимог Директиви 2009/119/ЄС та Регламенту (ЄС) № 1099/2008)

З метою забезпечення потреб споживачів у нафті та нафтопродуктах, уникнення дефіциту та значного підвищення цін, у разі настання надзвичайних ситуацій, необхідно створити в країні мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів (далі — МЗНН).

Створення МЗНН пропонується здійснити за моделлю, що відповідає таким умовам:

  1. Обсяг МЗНН повинен дорівнювати 90-денному обсягу середнього добового імпорту нафти та нафтопродуктів або 60-денному обсягу середньодобового внутрішнього споживання.
  2. МЗНН повинні включати обсяги сирої нафти та палив моторних (дизельне паливо та бензини) у співвідношенні 30/70 (нафта/палива моторні), а палива моторні в МЗНН повинні розподілятись у співвідношенні 62/38 (дизельне паливо/бензини).
  3. Фінансування 100% створення, зберігання та оновлення мінімальних запасів, повинно здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від сплати частини акцизного податку з вироблених в Україні та імпортованих в Україну бензинів, дизельного палива та скрапленого газу, а також та за рахунок інших джерел (наприклад, кредити під державні гарантії), не заборонених законодавством.
  4. Використання мінімальних запасів у разі винекнення для цього підстав (надзвичайних ситуацій) здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України.
  5. Закупівля нафти і нафтопродуктів для мінімальних запасів, їх зберігання, оновлення та реалізації здійснюється на ринкових умовах.
  6. Для управління процесом формування, зберігання, оновлення та використання МЗНН потрібно створити Компанію з управління МЗНН.
  7. Компанія може володіти складськими потужностями для МЗНН, їх орендувати в учасників ринку (промислові підприємства, імпортери тощо) за відповідними контрактами на зберігання МЗНН.

додайте свій коментар