Створення мінзапасів за «логікою» Міненергетики це шлях до зростання цін на пальне

Нафтогазова Асоціація України (НАУ) звернулась до В.о. Міністра енергетики України Юрія Вітренка з проханням взяти на особистий контроль питання створення мінзапасів сирої нафти на нафтопродуктів в країні.
Протягом 2020-2021 років Міністерством енергетики України ведеться робота щодо розроблення проекту закону «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів». НАУ, як профільне галузеве об’єднання, приймало активну участь у формуванні моделі створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів і відповідного законопроекту. Запропонована НАУ модель була підтримана депутатами України під час розгляду на профільному Комітеті з питань енергетики та житлово-комунальних послуг та лягла в основу проекту закону «Про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів» восени 2020 року.
Проте, як стало відомо, Міністерство енергетики України підготувало до погодження з центральними органами виконавчої влади проект закону, що суттєво відрізняється від тієї моделі що обговорювалась та була погоджена учасниками нарад у профільному комітеті ВРУ і ґрунтується на зовсім інших принципах формування мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.
Поточна редакція законопроекту передбачає покладання на суб’єктів господарювання зобов’язань по створенню за власний рахунок мінімальних запасів у розмірі 10% від імпорту та/або продажу, що складає більше половини загального обсягу мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів. Також передбачені значні штрафи за невиконання таких зобов’язань.
Дана норма є абсолютно неприйнятною, оскільки створення такого запасу вимагає додаткового фінансування у розмірі близько 1 млрд. USD. Такі вимоги змусять легальних гравців ринку збільшити роздрібні ціни для кінцевого споживача, а нелегальні гравці ринку, ухиляючись від зобов’язань по створенню мінімальних запасів, матимуть неконкурентну перевагу на ринку.
Поточний законопроект також містить численну кількість неточностей та невизначених моментів, що можуть призвести, в кінцевому рахунку, до прийняття закону, який буде неможливо виконати.
Нафтогазова Асоціація України закликає В.о. Міністра енергетики України Юрія Вітренка взяти на особистий контроль питання створення мінзапасів сирої нафти на нафтопродуктів в країні; надати вказівку внести відповідні зміни до законопроекту на підставі запропонованої та погодженої на профільному комітеті ВР моделі; провести, за необхідністю, розширену нараду з учасниками ринку нафтопродуктів та профільних відомств.
МОДЕЛЬ
формування мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів в Україні, запропонована Нафтогазовою асоціацією України
(з урахуванням вимог Директиви 2009/119/ЄС та Регламенту (ЄС) № 1099/2008)
З метою забезпечення потреб споживачів у нафті та нафтопродуктах, уникнення дефіциту та значного підвищення цін, у разі настання надзвичайних ситуацій, необхідно створити в країні мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів (далі — МЗНН).
Створення МЗНН пропонується здійснити за моделлю, що відповідає таким умовам:
- Обсяг МЗНН повинен дорівнювати 90-денному обсягу середнього добового імпорту нафти та нафтопродуктів або 60-денному обсягу середньодобового внутрішнього споживання.
- МЗНН повинні включати обсяги сирої нафти та палив моторних (дизельне паливо та бензини) у співвідношенні 30/70 (нафта/палива моторні), а палива моторні в МЗНН повинні розподілятись у співвідношенні 62/38 (дизельне паливо/бензини).
- Фінансування 100% створення, зберігання та оновлення мінімальних запасів, повинно здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від сплати частини акцизного податку з вироблених в Україні та імпортованих в Україну бензинів, дизельного палива та скрапленого газу, а також та за рахунок інших джерел (наприклад, кредити під державні гарантії), не заборонених законодавством.
- Використання мінімальних запасів у разі винекнення для цього підстав (надзвичайних ситуацій) здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України.
- Закупівля нафти і нафтопродуктів для мінімальних запасів, їх зберігання, оновлення та реалізації здійснюється на ринкових умовах.
- Для управління процесом формування, зберігання, оновлення та використання МЗНН потрібно створити Компанію з управління МЗНН.
- Компанія може володіти складськими потужностями для МЗНН, їх орендувати в учасників ринку (промислові підприємства, імпортери тощо) за відповідними контрактами на зберігання МЗНН.