Підняти акциз замість ПДВ: задовільнити Держбюджет, споживача та ринок

Неділя, 14 Тра 2023

Підняти акциз замість ПДВ: задовільнити Держбюджет, споживача та ринок

Підняти акциз замість ПДВ: задовільнити Держбюджет, споживача та ринок

З 1 липня 2023 в Україні відновлять 20% ПДВ на пальне. Це гарантовано призведе до зростання цін на АЗС та розквіту схем із податковими «скрутками».

Натомість Нафтогазова Асоціація України (НАУ) пропонує вирівняти ставку акцизу на рівні 180 євро/1000 л для всіх моторних палив, а ПДВ лишити на рівні 7%. Ця альтернатива, дозволить підвищити надходження до державного бюджету, уникнути значного здорожчання цін та не допустити зростання нелегальних схем на ринку пального.

На початку повномасштабної війни щоб стабілізувати ситуацію на ринку пального й уникнути значного зростання цін на заправках, Верховна Рада відмінила акцизи на пальне, а ПДВ знизила з 20% до 7%. Вже у вересні того ж року Рада частково відновила акцизи – 100 євро/1000 літрів для бензину й ДП та 52 євро для автогазу.

Варто зазначити, саме «скрутки» з ПДВ призводили до найбільших втрат державного бюджету. За рахунок зниження ПДВ на пальне до 7%  обсяг таких махінацій на ринку нафтопродуктів значно зменшився, проте із поверненням ПДВ до 20% з 1 липня очікується зростання  фінансової привабливості «скруток», отже їх загальний обсяг значно зросте. Акцизний податок на пальне, на відміну від ПДВ , держава адмініструє значно ефективніше.

За даними Консалтингової групи “А-95” після повернення податків на пальне до рівня лютого 2022 року, бензин подорожчає на 11,2 грн/л (з 47,17 до 58,35 грн/л); ДП – на 7,7 грн/л (з 47,43 до 55,10 грн/л); LPG – на 2,6 грн/л (21,77 до 24,40 грн/л).

Не важко передбачити, що заради економії власних коштів, покупці пального масово переходитимуть до відвертих нелегалів не зважаючи на ризики від якості пального та загрозу для здоров’я та життя, які несе нелегальна АЗС.

Повернення ПДВ може привести до катастрофічних наслідків та звести нанівець усі зусилля , які Держава доклала до детінізації паливного ринку.

Нафтогазова Асоціація України пропонує вирівняти ставку акцизу на рівні 180 євро за 1000 літрів для бензинів, дизельного палива та скрапленого газу, а ПДВ лишити на рівні 7%. Таким чином концепція балансування акцизної ставки замість підвищення ПДВ пройде майже непомітно для цін на бензин і ДП, та із незначним подорожчанням скрапленого газу, який залишившись вдвічі дешевшим за бензин, збереже свою економічну привабливість для покупця. Така модель дозволить Державі одержати навіть вищий рівень надходжень у бюджет країни, аніж вона планує отримати після повернення до повних ставок акцизів та ПДВ.

Державі легше адмініструвати акцизний сбір, тому що від сплати акцизу набагато складніше ухилятись, ніж від сплати ПДВ. Таким чином від балансування ставки акцизу Держава отримає необхідні їй податки, АЗС, що працюють легально, збережуть своїх клієнтів, а споживач отримає якісний продукт без суттєвого здорожчання.

додайте свій коментар